Veel gestelde vragen

Vooruitstrevende initiatieven in de o zo traditionele wereld van recruitment behoeven uitleg. Dat begrijpen we. Daarom vind je hier de antwoorden op de meest gestelde vragen.

FAQ

Algemene vragen

Leuke teksten hoor, maar hoe goed zijn jullie ècht?

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Maar ze geven wèl een mooi kijkje in onze recruitment-keuken. Door ons gerealiseerde plaatsingen vind je op de pagina track record. Daarnaast kun je referenties van onze opdrachtgevers lezen. Of bel ze eens op!

In welke branches werken jullie?

Het veelgehoorde argument dat alleen de specialistische recruitmentpartijen nog toekomst hebben, is quatsch. De waarde van een netwerk binnen een specifieke niche of branche is met de komst van LinkedIn namelijk achterhaald; bijna iedereen is vindbaar. Bovendien zijn door de schaarste de meeste netwerken ‘opgedroogd’. Met andere woorden: wat is een netwerk aan technisch inkopers waard als niemand beschikbaar is? En het schuiven met dezelfde poppetjes, dat is geen recruitment! De grondige intake, kennis van de doelgroep door arbeidsmarktdata en door het goede gesprek met jouw collega’s in het team maken dat wij ons niet beperken tot een specifieke functie(groep) of branche. Een overzicht van de vacatures die wij succesvol hebben ingevuld vind je op de pagina track record.

Wie gaan er met mijn vacature(s) aan de slag?

Jouw vacature wordt bemand door 2 van onze recruitment specialisten. De een legt zich toe op het pre-screenen van sollicitanten, de ander houdt de focus op het in kaart brengen en benaderen van relevante kandidaten. Op die manier blijft jouw wervingsvraag top of mind en mag je rekenen op onze aanhoudende toewijding.

Wat als jullie inspanningen geen resultaat opleveren?

Pittige vacatures? Graag! Onhaalbare wervingsvragen? No, thanks. Wij gaan alleen met vacatures aan de slag die naar ons idee een reële kans van slagen hebben. Maar omdat recruitment geen mensenhandel, kandidaten geen assets zijn en het het invullen van een vacature geenszins kan worden gezien als een leveringsverplichting, werken wij op basis van een inspanningsverplichting. En ja, het kan dus voorkomen dat onze inspanningen niet tot een hire leiden. Ook dat is het eerlijke verhaal. Echter, door een grondige vacature-intake én de volle aandacht die jouw wervingsvraagstukken krijgen, is deze kans minimaal. Niet overtuigd? Lees wat onze klanten erover zeggen of bekijk welke vacatures wij onlangs hebben ingevuld.

Een starttarief per vacature, waarom eigenlijk?

Het korte antwoord: omdat we jouw wervingsuitdaging héél goed willen begrijpen. Want alleen dan kunnen we kwaliteit leveren. En kwaliteit kost geld.

Het lange antwoord: omdat we werken met een grondige vacature-intake tool die jou en jouw collega’s uitdaagt om de functie helder te definiëren, het kandidaatprofiel scherp te stellen en de vacature ‘arbeidsmarktklaar’ te maken. Met jullie input, aangescherpt door onze kennis van de arbeidsmarkt en wervingshaalbaarheid, zorgt een externe tekstschrijver, gespecialiseerd in arbeidsmarktcommunicatie en vacatureteksten, voor een op de doelgroep geschreven wervingstekst. Zo’n tool met realtime arbeidsmarktdata, het laten schrijven van een vacaturetekst en de tijd die onze specialisten erin steken om jouw hersens te laten kraken over hoe jij een aantrekkelijke werkgever wordt voor jouw doelgroep kosten geld. Vandaar dus dat we een startfee rekenen.

Een vacature pauzeren of stopzetten, hoe werkt dat?

Stel: na 4 weken werven hebben we jou met 3 goede kandidaten in contact gebracht, met 2 van hen ga je de onderhandelingsfase in. In dat geval adviseren wij je om onze werkzaamheden ‘on hold’ te zetten. Met een opzegtermijn van 1 week pauzeren wij dan onze werkzaamheden. Op die manier houd je grip op je kosten. Mochten de gesprekken met de 2 kandidaten desondanks op niets uitlopen, dan hervatten we op jouw verzoek onze werkzaamheden. Uiteraard betaal je dan alleen het vaste weektarief en niet nog eens het starttarief. Dat spreekt voor zich.

Hoe benaderen jullie kandidaten?

Dat doen we doordacht, met tact én met jouw toestemming. Per vacature dragen wij elke week 10 kandidaten via ons ATS aan je voor. Deze 10 profielen voldoen allen aan de vereiste hard skills zoals we die hebben gedefinieerd in het door ons opgestelde kandidaatprofiel. Jij geeft aan wie van die kandidaten we uit naam van jouw bedrijf mogen benaderen. Dit benaderen doen we te allen tijde op uiterst gepersonaliseerde wijze (met tekst en video), op een niet-offensieve manier en met respect voor de reactie van de kandidaat. Zo breiden wij, week na week, jouw talentpool uit, net zolang totdat jij met goede kandidaten in gesprek bent.

Hoe blijf ik op de hoogte van de status?

We hechten er sterk aan dat jij op de hoogte bent van de status van jouw vacature(s). Elke week ontvang je van ons een overzicht van het aantal sollicitanten en de response op de door ons benaderde kandidaten. Omdat die response, positief of negatief, ons veel vertelt over hoe jouw baanaanbod in de huidige arbeidsmarkt wordt gepercipieerd, sturen we je deze reacties door en adviseren we je over het eventueel aanpassen van de vacaturepropositie.

Hoeveel vacatures hebben jullie tegelijkertijd in beheer?

Hele goede vraag! Want toewijding kost tijd. En tijd is beperkt. Daarom is het aantal vacatures dat wij tegelijkertijd in beheer hebben gelimiteerd en afhankelijk van de beschikbaarheid van onze specialisten. Ons uitgangspunt is dat er voor elke vacature circa 8 uur per week beschikbaar is. Momenteel bestaat ons team uit twee specialisten met een gezamenlijk capaciteit van 48 uur per week. Wij hebben dan ruimte voor 6 vacatures. Benieuwd of we ruimte hebben voor jouw vacature? Neem even contact op!

Is De mkb recruiter een interim recruiter?

Nee. De mkb recruiter is geen freelance recruiter. Waar interim recruiters vaak uit naam van het bedrijf dat hen inhuurt werken en daar alle vacatures in beheer hebben, leggen wij ons toe op de meest pittige vacatures. Wervingsuitdagingen dus, waar ook de betere interim recruiter niet uitkomt. Zie ons als een soort taskforce voor vastgelopen of (veel) te lang openstaande vacatures. Juist die focus op 1, 2, hooguit 3 vacatures per klant geeft focus en zorgt voor resultaat. Wij werken sterk projectmatig, doen research op grond van arbeidsmarktdata, brengen de doelgroep in kaart, zorgen voor een vacaturetekst die is afgestemd op hun beweegmotieven en benaderen de best passende kandidaten – gepersonaliseerd en uit naam van jouw organisatie – net zolang totdat jij met hen aan tafel zit. Op die manier forceren we beweging in vastgelopen vacatures. Meer over onze werkwijze vind je hier.

Is De mkb recruiter een RPO-dienstverlener?

RPO, say what?! RPO staat voor recruitment process outsourcing en betekent: het uitbesteden van de recruitment voor vaste personeel aan een externe partij. In dat opzicht lijkt onze werkwijze wel op wat RPO’s doen. Toch zien we dat RPO veelal wordt ingezet bij corporates en multinationals en veel minder bij (de kleinere) mkb-bedrijven. De reden is dat er een bepaald volume aan vacatures moet zijn, wil het RPO-model rendabel zijn. En daarmee is direct duidelijk waarom De mkb recruiter géén RPO-organisatie is. Ook bij 1 of 2 wervingsuitdagingen ben je bij ons meer dan welkom!

Is De mkb recruiter een werving en selectiebureau?

Uit volle borst: nee! Geen zorgen. Wij zijn geen werving en selectiebureau. Waar een traditioneel werving en selectiebureau vaak op basis van ‘no cure no pay’ werkt (lees: 0,0 commitment), je jouw vacature ‘over de schutting kan gooien’ om vervolgens nooit meer iets te horen of – als je wel iets hoort – vastzit aan een absurde fee van 20% van een fulltime bruto jaarsalaris, werken wij op basis van gelijkwaardigheid, toewijding, vanuit een stevige adviesrol en met een verdienmodel dat recht doet aan de daadwerkelijke inspanning. Weten wat dat in harde knaken scheelt? Check onze cases!

Waarom 1 week opzegtermijn bij pauzeren of stopzetten vacature?

Omdat we de vacature dan kunnen sluiten op de diverse jobboards en we kandidaten en sollicitanten die reeds in procedure zijn op een nette wijze kunnen informeren dat de vacature is gesloten of on hold is gezet.

Waarop is jullie prijs per week gebaseerd?

Elke vacature verdient aandacht. Minimaal 8 uur per week, vinden wij. Afgezet tegen gangbare tarieven voor senior interim recruiters, variërend tussen € 85,- en € 95,- per uur, komen we met € 690,- per week op een zeer concurrerend tarief. Bij die prijs inbegrepen zijn bovendien betaalde vacatureplaatsingen op minimaal 2 jobboards, gedurende 4 weken. Zoals ooit eens op de winkelramen van een lokale Tilburgse matrassenboer geschreven stond: “Ziet mar degget èrreges aanders goejekôoper krèègt!” Meer weten over onze tarieven? Lees het hier!

Wanneer onze samenwerking een succes wordt

Je bent directeur-eigenaar van een mkb-bedrijf. Of werkt daar als (interim) HR-manager, als directielid of leidinggevende. En het wil maar niet lukken met jullie vacatures. Je vraagt je af: hoe kan dat? Waarom reageert er niemand op mijn vacatures? En nu? Wat moet ik doen? Wie kan me daarbij helpen? Het inschakelen van werving en selectiebureaus heeft alleen maar tot verspilde tijd, energie en poen geleid. Wat je nodig hebt is een toegewijde specialist. Iemand die zich écht verdiept in jouw bedrijf. Die met je meedenkt, je durft te adviseren over wat er moet gebeuren om die o zo belangrijke functies wel ingevuld te krijgen. Maar waar vind je zo’n specialist? En is zo iemand betaalbaar? Kom, laten we kennismaken!

Wanneer samenwerken niet zo zinvol is

Recruitment is hard werken. En geen kwestie (meer) van u vraagt wij draaien. Het invullen van jouw vacatures is een gezamenlijk opgave, met commitment aan beide kanten. Toewijding die je van ons mag verwachten, maar die we ook van jou vragen. Heb je in dat laatste geen zin? Of er geen tijd voor? Geen zin om je te verdiepen in je eigen recruitment uitdagingen? Geen tijd voor een uitgebreide vacature-intake? Niet nieuwsgierig naar de dynamiek op de arbeidsmarkt? Of ligt praten over salarissen, werkcultuur en leidinggevende capaciteiten van jouw managers te gevoelig? Dan gaat onze samenwerking niets opleveren en verwijzen we je graag door naar de jongens en meiden van Michael Page, YER, Hays, Walters People, Yacht, Randstad, Adecco or you just give it a try!

Wat zijn de totale kosten per vacature?

Dat hangt af van hoe lang (hoeveel weken) je ons nodig hebt om tot een ‘hire’ te komen. Stel, we hebben 5 weken nodig om jouw vacature in te vullen, dan ben je kwijt: € 2.900,- voor de vacature-intake en 5 keer € 690,- (= € 3.495), in totaal dus € 6.350,- excl. btw en inclusief de opzegweek. Bekijk onze cases, daar vind je meer rekenvoorbeelden.

Wat zit er bij het starttarief inbegrepen?

Bij het starttarief zit inbegrepen: een 3 uur durende vacature-intake, een rapport met arbeidsmarktinformatie over het type professional dat je wil werven en een door een arbeidsmarktcommunicatie-specialist geschreven vacaturetekst, afgestemd op jouw wervingsuitdaging, jouw bedrijf en de doelgroep. Zo maken we samen een ijzersterke start!

De mkb recruiter en interim recruitment

Overeenkomsten met een interim recruiter?

Tussen ons concept en een interim of freelance recruiter is er een aantal overeenkomsten. Net zoals een interim recruiter, werken onze recruitment specialisten nauw samen met jou en jouw collega’s. Zo vormt de vacature-intake een gezamenlijke aftrap van onze werkzaamheden, houden we je wekelijks op de hoogte van de status van de vacature en adviseren en begeleiden we je bij interne sollicitatieprocedures of contractonderhandelingen. Kandidaten benaderen we uit naam van jouw tent en jouw eigen (werken-bij) site is de online etalage vanuit waar we werken. Een andere overeenkomst met een (goede) interimmer is dat we je adviseren over aanverwante zaken als employer branding, job marketing, arbeidsmarktcommunicatie. Meer over onze manier van werken, lees je hier.

Vergelijk tarieven interim recruiters

Een goed vergelijk tussen de tariefstelling van De mkb recruiter en de tarieven van interim recruiters is niet een-op-een mogelijk, het gaat immers om andere typen dienstverlening. Wij hanteren een prijs per vacature, opgedeeld in een starttarief en een weektarief. De interimmer gaat vaak uit van een uurtarief, te vermenigvuldigen met het aantal uur per week waarin hij of zij de vacatureload denkt te kunnen managen. Uiteindelijk komt het neer op de vraag: wat is de beste manier om de meest vitale functies tijdig bemand te krijgen? En: wat kost dat?

Verschillen met een interim recruiter

Tussen het concept van De mkb recruiter en de inzet van een interim recruiter zit een aantal verschillen. Ten eerste worden wij zelden ingeschakeld om alle vacatures van een klant in beheer te nemen, maar zijn wij op ons best als het aankomt op de meest pittige vacatures op mbo+ of hbo-niveau. Die vacatures – 1 a 2, hooguit 3 in aantal – vliegen we ieder als apart project aan, met een kop en een staart. Andere verschillen zijn: onze recruitment specialisten werken niet op locatie van onze klanten, wij hanteren een eigen ATS (Applicant Tracking System) om de voortgang van vacatures te monitoren en onze dienstverlening is flexibeler dan interim recruiters; wij hanteren een opzegtermijn van 1 week in plaats van de gebruikelijke 4 weken.

De mkb recruiter en een werving en selectiebureau

Overeenkomsten met een recruitment bureau

Ondanks dat we géén werving en selectie- of recruitment bureau zijn, is er een klein aantal overeenkomsten tussen onze werkwijze en die van een bureau. Allereerst zijn ook wij een externe partij die vacatures van bedrijven volledig in beheer neemt. Ook onze recruitment specialisten vertellen kandidaten (open en eerlijk overigens) dat zij niet in dienst zijn bij jouw als klant, maar dat we de betreffende vacature ‘uit handen hebben genomen’. En tot slot: wij werken, net als een werving- en selectiebureau, met een eigen recruitmentsysteem (ATS). De verschillen tussen De mkb recruiter een een recruitmentbureau zijn talrijker en vind je hier.

Vergelijk tarieven werving en selectiebureaus

Over het verschil tussen onze tariefstelling en die van traditionele recruitmentbureaus kunnen we kort zijn. Pak je rekenmachine erbij en klik op ‘cases’. 20% van een fulltime bruto jaarsalaris aftikken voor de bemiddeling van een nieuwe werknemer? Ben je helemaal?! Je bent toe aan een recruitmentpartner met een eerlijk verdienmodel, gebaseerd op daadwerkelijke kosten en inspanning.

Verschillen met een recruitment bureau

Waar een traditioneel werving en selectiebureau vaak op basis van ‘no cure no pay’ werkt (lees: 0,0 commitment), je jouw vacature ‘over de schutting kan gooien’ om vervolgens nooit meer iets te horen of – als je wel iets hoort – vastzit aan een absurde fee van 20% van een fulltime bruto jaarsalaris, werken wij op basis van gelijkwaardigheid, toewijding, vanuit een stevige adviesrol én met een verdienmodel dat recht doet aan onze daadwerkelijke inspanningen. Meer over ons vind je hier.

De mkb recruiter en RPO (Recruitment Process Outsourcing)

Overeenkomsten met een RPO dienstverlener

De mbk recruiter is geen RPO dienstverlener. Toch is er een aantal overeenkomsten. Zo werken onze specialisten, net als de RPO-recruiters, uit naam van onze klant. Ook de gezamenlijkheid waarmee we vacatures aanvliegen – we werken nauw met onze opdrachtgevers samen – is vergelijkbaar. Tot slot zijn ook de werkzaamheden van RPO-dienstverleners vaak projectmatig ingericht, net zoals bij ons. Het doel: de vacature zo snel mogelijk invullen met de best passende kandidaat.

Vergelijk tarieven RPO dienstverleners

De grootste verschillen tussen De mkb recruiter en RPO-dienstverleners, zijn terug te voeren op verschillen ten aanzien van de verdienmodellen. Vaak rekenen RPO-partijen een vast bedrag per geplaatste kandidaat, in sommige gevallen aangevuld met een managementfee voor het uit handen nemen van een of meerdere vacatures. De hoogte van deze fee’s hangt sterk af van het volume; het (te verwachten) aantal vacatures op jaarbasis. De inzet van een RPO-dienstverlener wordt daarom pas financieel interessant bij een ondergrens aan vacatures waar het gemiddelde mkb-bedrijf vaak niet aankomt.

Verschillen met een RPO dienstverlener

RPO (Recruitment Process Outsourcing) wordt vooral ingezet bij corporates en multinationals en veel minder bij (de kleinere) mkb-bedrijven. De reden is dat er een bepaald volume aan vacatures moet zijn, wil het RPO-model rendabel zijn. En daarmee is direct duidelijk waarom De mkb recruiter géén RPO-organisatie is. Ook bij 1 of 2 wervingsuitdagingen ben je bij ons meer dan welkom.

Wervingshaalbaarheid

Wat is de wervingshaalbaarheid van mijn vacature?